fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Regnbuefarger

image

Regnbuefarger

  • 29-01-2019

Så står februar for tur, og det er den måneden vi skal feire samenes dag. Her i barnehagen skal vi lære om samefolket og deres kultur. Jeg skal lage reinsdyrgryte på onsdag 6.feb, så akkurat den uken blir det litt endringer i menyen.

Regnbuematen er
godt for kropp, sinn og klode. Fargerike asjetter, sprø tygg og smak av søtt,
surt og kanskje bittert. Vi snakker selvfølgelig om frukter, bær og grønnsaker
– næringsrike og verdifulle matvarer der variasjonsmulighetene er stor i vår
globale hverdag. 

Plantebasert mat
er i fokus som aldri før. Å spise plantebasert betyr ikke at man må kutte alt
av animalske matvarer, men det betyr at vi skal spise mer frukter, bær og
grønnsaker og redusere den animalske andelen. Fargerike tallerkener er fryd for
øyet og smilemusklene. Hver av de ulike fargene har litt spesielle egenskaper
som regnes som positive, samlenavnet deres er fytokjemikalier. Betakaroten for
eksempel, er det som gjør gulrøtter oransje, mens lykopen farger tomaten rød.
Grønne- og brunfargede har sine egne typer fytokjemikalier og enkelte er kilde
til kalium slik som bananen, eller B-vitamin slik som brokkoli.

Barn og voksne har godt av fargerik mat og jo flere farger vi klarer å
spise i løpet av en dag jo bedre er det. Lær barna å spise farger og vær selv
et godt forbilde!

Smak på samme grønnsak tilberedt på ulike måter: stekt, kokt, rå,
ovnsbakt, most, grillet, hermetisert eller tørket. Rart hvordan smakene endrer
seg
J

Frossen frukt kan være god kosemat. Smakt frosne druer? Det er
kjempegodt. Bruk gjerne frosne bær som isklumper i drikke, eller lag en god
smoothie.

En gyllen regel er at det alltid skal være farger til måltidene.
Uansett om det er frokost, lunch, middag eller kvelds. Selv en halv paprikaring
på osteskiven bidrar positivt. Mange små biter, blir fort til hele grønnsaker. 

Et tips til å få barna til å spise mer fargede grønnsaker og frukter,
er å lage regnbuekart med de litt større barna! For hver farge de spiser får de
en farge i regnbuen – hvem får først en hel regnbue? Vær gjerne med selv også. Får du eller barna fylt opp regnbuen først?

Menyen fremover blir:

Uke 6: Onsdag: reinsdyrgryte , fredag: Ertersuppe

Uke 7: Tirsdag: Thaisuppe med nudler, fredag: Fiskesprell

Uke 8: Tirsdag: Blomkål/brokkolisuppe, fredag: Bollefrikase

Uke 9: Tirsdag: Potet/purresuppe, fredag: Komler

Ha en fin februar videre :-)

Hilsen fra Merethe